close
تبلیغات در اینترنت
لغو برجام تا چه اندازه بر بازار فولاد تاثیر گذاشت؟
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

اخبار اقتصادی اصفهان | قیمت روز آهن آلات ، ارز

هر یک از این موارد به تنهایی می توانست قیمت میلگرد نیشابور و تیرآهن و سایر مقاطع را آشفته سازد، اما همگی با هم منجر به شوک کامل در بازار فولاد شد.

لغو برجام تا چه اندازه بر بازار فولاد تاثیر گذاشت؟

اختلاف قیمت فاحش بین تولید و عرضه

این روزها قیمت های اعلام شده برای مقاطع فولادی معقول به نظر نمی رسد و بسیار آشفته است. دلیل این هیجانات ایجاد شده را می توان در عواملی سیاسی ناشی از برجام، نوسانات جهانی طلا، نرخ مقاطع در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کمبود عرضه مقاطع در چین، نرخ ارز و تاثیرات آن بر بازار صادراتی عنوان کرد.

هر یک از این موارد به تنهایی می توانست قیمت میلگرد نیشابور و تیرآهن و سایر مقاطع را آشفته سازد، اما همگی با هم منجر به شوک کامل در بازار فولاد شد.

با توجه به جو روانی ایجاد شده ناشی از رخدادهای سیاسی کشور به نظر می رسد در روزهای آتی و خصوصا از اواسط هفته جاری شاهد نزول و ثبات قیمت در بازار فولاد و سایر بازارهای کالایی باشیم.

با این حال خبرهای مهمی در روزهای اخیر در بازار فولاد ایران خصوصا در هفته جاری مخابره نشده است و بازار هم چنان در شوک تصمیم ترامپ به سر می برد. مهم ترین تاثیری که رخدادهای سیاسی اخیر می تواند بر بازار فولاد و قیمت لوله آهنی و سایر محصولات داشته باشد کاهش میزان صادرات و افزایش عرضه محصولات در بازار داخلی می باشد.

این امر در نهایت می تواند به تقویت بازار داخلی و هم چنین ثبات قیمت ها در هفته های آتی منجر گردد. بازار به گونه ای پیش رفته است که اخیرا تولیدکنندگان نیز تمایل زیادی به ثبات بازار پیدا کرده اند و از سردرگمی ناشی از هیجانات اخیر کلافه شده اند.

قیمت مقاطع فولادی تحت تاثیر نرخ قراضه

واقعیتی که وجود داشته و اکثریت تولیدکنندگان نیز به آن اذعان دارند این است که تغییرات اقتصادی در بازار کشور چندان نمی تواند بر روند تغییرات قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله گالوانیزه و سایر مقاطع در بلند مدت تاثیر چندانی داشته باشد.

با این حال باید در نظر داشت که شاید این موضوعات در بازارهای صادراتی و برون مرزی و در سمت فولادسازان گروه A اثر گذار باشند؛ اما واقعیتی عریان و شفاف غیر قابل کتمان فعالان گروه B که فعلا دستی در حوزه های صادراتی ندارند؛

 

نقش قراضه آهن؛ به عنوان تنها عامل اثرگذار مهم از میان متغیرهای داخلی؛ به عنوان اصلی ترین مواد اولیه این زنجیره تامین می باشد که همواره مهم ترین عاملی بوده است که شالوده این زنجیره بر اساس آن تعریف شده است و بر قیمت لوله داربست و سایر محصولات در حوزه مقاطع تاثیرگذار می باشد ؛ بقیه موارد چنان چه که در طول زمان های گذشته دیده شده، همواره اثرات جانبی و مقطعی و ناپایدار بر این زنجیره داشته اند.

تلاش پیوسته و ممتد بزرگان؛ مدیران و یا سناریو نویسان بازار فولاد کشور همواره و تنها به منظور اتصال زنجیره تامین گروه B به زنجیره A طی سالیان گذشته تا کنون؛ تنها به منظور حصول و دستیابی به دو هدف کلی و مهم زیر برای آنها بوده است :

هدف از اتحاد دو زنجیره تولید فولاد:

شایان توجه است که رفتار مبادی گروه B در مقایسه با گروه A به واسطه ماهیت متفاوت کاملا متمایز دیده می شود؛ به طوری که به نظر می رسد با عقب ‌نشینی برخی از مبادی زنجیره تامین گروه B که طی چند روز اخیر به واسطه مقاومت حوزه خرید به وقوع پیوست؛ انزوای مبادی A مشهود تر دیده شده و با ادامه این روند مجبور به عقب ‌نشینی خواهند بود

۱) کسب سهم بیشتری از بازار مصرف توسط فعالان گروه A .

۲) نوسان گیری لایه های مختلف تولیدکنندگان گروه B در تلاطم قیمت های فولادسازان زنجیره گروه A.

۳) تلاش برای همسان سازی قیمت های داخلی از جمله قیمت لوله استیل و سایر محصولات فولادی با نرخ بازارهای خارجی و البته نزدیک به نرخ ارز بازار غیر رسمی کشور

در دومین روز هفته جاری روند بازار میلگرد آجدار و لوله فولادی بین ۲۰تا ۵۰تومان کاهشی در برخی از مبادی این حوزه مشاهده شد.

روند کاهشی در روزهای آینده ادامه دارد؟

بنا بر آنچه که دیده شد ؛ روز گذشته نیز روند کاهش قیمت ها بطور متوسط حدود ۲۵- الی ۳۰- تومان با شاخص متوسط ۲۸۱۲تومان در اکثر مبادی تولیدکنندگان حوزه میلگرد آجدار ادامه پیدا کرد

به طوری که به شاخص نرخ متوسط بازار میلگرد آجدار در روز سه ‌شنبه هفته گذشته با نرخ متوسط و حدودی ۲۸۰۰تومان؛ و به قبل از جو ملتهب روز چهارشنبه نزدیک شد؛

 

از آن جایی که نرخ تمامی مقاطع از نرخ میلگرد تاثیرپذیر می باشند باید دید این نوسانات چه تاثیری بر قیمت سایر محصولات خواهد داشت.

هم چنین نکته مشهود دیگر بازار روز گذشته  ؛ افزایش فاصله معنی دار بین قیمت های واقعی و رسمی و کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت لوله گاز خانگی و سایر محصولات حوزه مقاطع در غالب افزایش تخفیفات در تعداد کمی از مبادی بنا بر رصدهای صورت گرفته بود.

باید دید روند کاهشی نرخ محصولات تا کجا ادامه داشته و آیا در هفته جاری شاهد به ثبات رسیدن قیمت ها در بازار فولاد خواهیم بود؟

 

بازدید : 2 تاریخ : سه شنبه 01 خرداد 1397 زمان : 12:55 نویسنده : مهران بابایی نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 0
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 76
  • مطالب