close
تبلیغات در اینترنت
خروج آمریکا از برجام و تاثییرات آن بر بازار صادراتی کشور
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

اخبار اقتصادی اصفهان | قیمت روز آهن آلات ، ارز

انتشار این خبر در بازارهای کالایی سبب ایجاد یک هیجان ناگهانی شد و بیشترین تاثیر آن را در بازار آهن آلات شاهد بودیم

خروج آمریکا از برجام و تاثییرات آن بر بازار صادراتی کشور

بازار صادراتی ایران تحت تاثیر لغو برجام

آخرین اخبار منتشر شده از برجام در عصر روز سه شنبه خروج ترامپ از برجام بود. انتشار این خبر در بازارهای کالایی سبب ایجاد یک هیجان ناگهانی شد و بیشترین تاثیر آن را در بازار آهن آلات شاهد بودیم. کشورهای اروپایی حاضر در برجام پس از اظهار نظر ترامپ مخالفت خود را اعلام کردند. موگیرینی سخنگوی وزارت خارجه اروپا بطور علنی با اعلام مخالفت خود اعلام کرد این اقدام ترامپ بر خلاف منافع اتحادیه اروپا است.

ترامپ بدون در نظر گرفتن مخالفت هم رده های اروپایی خود، علاوه بر نقض برجام، اعلام کرد موج جدیدی از تحریم ها در انتظار دولت ایران خواهد بود.

اما ترامپ که به تصمیم خود مصر بود، حتی به مشاوران ارشد خود نیز حق دخالت در این حوزه را نداد. رهبران اروپایی در اعلامی مشترک این حرکت ترامپ را دلیل پشیمانی و نگرانی در آینده خواندند. آن ها معتقدند که اولین قربانی این تحریم ها کشورهای اروپایی و در صورت تداوم کل دنیا خواهند بود.

ترامپ در راه سیاست “اول امریکا” بسیاری از توافقنامه های پیشین را زیر پا گذاشته است. از جمله این موارد می توان به معاهده پاریس، پیمان نفتا، راه اندازی جنگ تجاری با چین و پیمان ترانس پاسیفیک و در نهایت برجام اشاره نمود. به نظر می رسد وی پیشتر نیز قصد داشته که از توافق نامه هسته ای خارج شود که با مقاومت وزرا و مشاورین ارشد خود روبرو شده است.

افزایش قیمت نفت و سایر مصنوعات

اما با جایگزینی وزیر امور خارجه با مایک پمپئو و انتصاب جان بولتون به سمت مشاور ارشد کاخ سفید، راه برای زدن زیر میز توافق هموار شد.

حال به بررسی این مساله خواهیم پرداخت که تصمیم ناگهانی ترامپ چه بر سر صنعت آهن آلات و نفت کشور ایران خواهد آورد.

 با اعلام خروج ترامپ از برجام، بهای نفت برنت افت ۴ درصدی ساعات قبل خود را جبران نمود و به حوالی ۷۷ دلار به ازای هر بشکه رسید. این در حالی است که عربستان سعودی همزمان اعلام کرد که کسری عرضه نفت از سوی ایران را جبران خواهد نمود. بازارهای سهام دنیا در واکنش به این تصمیم با افت مواجه شدند و دلار در برابر ارزهای دیگر تضعیف شد.

عبارت “شدیدترین تحریم ها” در گفته های ترامپ این اعتماد را به بازار خواهد داد که موج جدید افزایش بهای نفت در راه است و آمریکا به احتمال زیاد حمایت عربستان را برای تجدید کسری ذخائر خود جذب نموده است. البته بایستی تاکید کرد که ایران در حال حاضر ۲٫۲ میلیون بشکه نفت خود را به آسیا صادر می نماید و این میزان به احتمال قوی مانند دور قبلی تحریم ها بدون تغییر خواهد ماند.

حمایت از کالای داخلی و مقابله با تحریم

در حدود ۶۰۰ هزار بشکه نیز روزانه به اروپا صادر می شود که بسته به میزان همکاری اروپا با امریکا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو، می توان کاهش عرضه نفت از سوی ایران را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تصور نمود. از سوی دیگر، نفت ایران بر خلاف نفت کشورهایی مانند ونزوئلا از کیفیت بهتری برای پالایش برخوردار است و یافتن مشتری جدید برای جبران کاهش خرید از سوی کشورهای فعلی کار چندان سختی نمی باشد.

با این حال، بحث بیمه محموله ها و پرداخت های بانکی مشکلاتی خواهند بود که همچنان به قوت خود باقی می مانند , و نه تنها بر نفت بلکه بر صادرات دیگر کالاهای ایرانی نیز تاثیر گذار خواهند شد.

با بررسی تاثیر این اقدام بر صنعت آهن آلات نیز با توجه به تحلیل فعالان بازار به این نتیجه رسیده ایم که اگرچه این اقدام بر صنعت فولاد کشور تاثیر خواهد داشت ولی با همکاری فعالان این حوزه و پرهیز از مشوش کردن بازار و ارائه قیمت های کذب می توان از تاثیرات سوء این تصمیم بر بازار آهن آلات با اتحاد ملی جلوگیری کرد.

بازار مقاطع فولادی و افزایش قیمت ورق گالوانیزه در اروپا

تقاضاي ورق گالوانيزه در جنوب اروپا كاهش يافته است و خريداران سياست انتظار و پايش بازار را در پيش گرفته اند. مصرف كننده ها ذخيره كافي گالوانيزه در اختيار دارند و به همين دليل قيمتها در روند كاهشي قرار گرفته اند.

در ارزيابي ۹ ماه مي از متال بولتن؛ قیمت ورق گالوانيزه داخلي در جنوب اروپا با ۱۰ تا ۲۰ دلار كاهش نسبت به يك هفته قبل به ۶۱۰ تا ۶۵۰ يورو EXW معادل ۷۲۵ تا ۷۷۳ دلار رسيد.

حد پايين گستره ي قيمت فوق مربوط به ايتاليا و حد بالاي ان مربوط به اسپانيا است.

در شمال اروپا گالوانيزه با ۵ يورو كاهش در حد بالاي دامنه قيمت، به ۶۶۰ تا ۶۸۵ دلار EXW رسيد. ارزيابي مذكور قيمت هاي قابل قبول در معاملات و پيشنهادي توليد كننده ها در بازار است.

به دليل آغاز تحقيقات تعرفه ثابت اروپا بر ۲۶ محصول كه گالوانيزه هم جز انهاست، تمايل به واردات گالوانيزه كاهش يافته است. انتظار مي رود كميسيون اروپا نتيجه اوليه تحقيقات را اواخر ماه  مي يا اول ماه ژوئن اعلام كند.

قیمت ورق گالوانيزه وارداتي به جنوب اروپا در محدوده ۶۲۰  تا ۶۶۰ يورو CFR قرار دارد در حالي كه يك هفته قبل ۶۱۰ تا ۶۶۰ يورو بود.

گالوانيزه وارداتي شمال اروپا در گستره ي ۶۴۰ تا ۶۷۰ يورو CFR قرار دارد و نسبت به ۶۳۰ تا ۶۶۰ يورو در يك هفته قبل ۱۰ يورو افزايش يافته است.

بازدید : 2 تاریخ : شنبه 22 ارديبهشت 1397 زمان : 15:47 نویسنده : مهران بابایی نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 0
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 25
  • بازدید کلی : 25
  • مطالب